[Advertentie]

Het Blokzijl Klankbord is bedoeld voor een ieder die een mening heeft over wat er in en om Blokzijl gaande is.
Anonieme reacties worden geplaatst mits deze niet discrimerend, beledigend of haatdragend zijn. De redactie behoudt zich om deze reden het recht voor om reacties niet te plaatsen.


 

Het is van de zotte dat in het weekend om 8 uur 's morgens een poortbel Blokzijl wekt met 121 slagen.

30-07-2011 [door: J. Schoppert]

Uw commentaar

Wat anderen zeggen...

S de Jonge - 04-03-2012

Het luiden van de poortklok is terug gebracht naar 72x

P.Bakker - 04-01-2012

Oude gewoonten die bij Blokzijl horen, moet men niet veranderen en tevens is meneer Schoppert zaterdags op tijd wakker.

willem knol - 16-12-2011

Aan allen: wat is er nu mooier als het geluid van de klok van de Parel van Overijssel. Echte Blokzieligers houden van de toren en de KLOK. Het doet er niet toe hoeveel slagen hij geeft !!!!

Gert Pees - 23-08-2011

Kan mij niet herinner dat blokzijl een poort heeft??

Arie - 15-08-2011

miss als iedereen wat meer drinkt hoor je s ochtends de klok ook niet

Johan Schoppert - 14-08-2011

Als ik in de Noordermaten zou wonen zou ik het ook prima vinden. En nogmaals; het gaat mij niet om de normale uurslagen, die vind ik ook prachtig en moeten zeker blijven. Het gaat om het snoeiharde, scherpe rotgeluid van een hamer die 120 keer tegen de zijkant can de bel slaat. Niet om de klepel die een mooi vol en warm geluid maakt. Nieuwe stelling is goed plan. Jurgen heeft deels gelijk maar vergeet dat Blokzijl al een bezienswaardigheid op zich is. Er zijn veel geveltjeskijkers onder de toeristen en die hebben genoeg te zien. Voor een plaatsje met 1300 inwoners is er genoeg te bieden aan de bezoekers. Kijk naar Sloten, Boertange, Bronckhorst etc. Ook klein, druk bezicht en bieden geen vertier voor meer dan 2 uurtjes. Daar is het wel een stuk rustiger qua verkeer. Dat dan weer wel....

Henny Slokker - 13-08-2011

Ik woon al jaren met plezier in de Noordermaten en vind het gebeier van de klokken een prachtig geluid. Het hoort bij Blokzijl. Het geeft me het Zwitserland gevoel waar de klokken in elk klein dorpje ook regelmatig van zich laten horen!

Joris Kiestra - 12-08-2011

Zo te lezen wordt het tijd voor een nieuwe stelling. Wel levert de stelling van Johan weer gezeur op en als we de stelling van Jürgen plaatsen komt er helemaal geen hond meer naar Blokzijl. Wat dan weer wel met zich mee brengt dat het parkeer en fietsen probleem zichzelf opgelost. Zowel Johan als Jürgen hebben wel een punt. Wat bij beide terug keert is het gebrek aan overleg, samenwerking en vooral aan visie. Mijn stelling is: “Het Plaatselijk Belang Blokzijl, de VTRB en de OVB zijn te gericht op eigen belangen waardoor een gemeenschappelijk belang uit het oog verloren wordt”.

Jurgen - 12-08-2011

Blokzijl zou gebaat zijn met wat meer discussie, overleg en samenwerking. Dit klankbord zou daar een prima middel bij kunnen zijn al bemerk ik dat het voor een ieder nog niet gemakkelijk afgaat constructief of polemisch te reageren. Er zal veel moeten veranderen in Blokzijl omdat deze, tot nu toe, slechte zomer pijnlijk zichtbaar maakt dat Blokzijl niet veel te bieden heeft. Blokzijl heeft vijf winkeltjes waar je even kunt kijken, 5 winkeltjes! Toeristen en bezoekers hebben moeite om zich in Blokzijl langer dan drie uurtjes te vermaken, 3 uurtjes! Wie een dagje Blokzijl wil doen is snel klaar en zoekt het elders. Blokzijl zit in een vicieuze cirkel. Er komt niks omdat er niks is en er is niks dus komt er niks. De lokale ondernemers en toeristen clubs mogen net als het kabinet na het reces een crisis vergadering houden. Mijn voorstel voor een stelling luidt dan ook: “Blokzijl is in crisis en een oude stad in verval”.

Johan Schoppert - 12-08-2011

Deze klokkendiscussie draait mijns inziens op niets uit en niemand heeft goede argumenten vóór getoond. Met andere woorden: als makke schaapjes laten we het lekker zo omdat het altijd zo was.... Ik kan niet wachten tot iemand een stelling maakt als voorstander van het parkeerbeleid. Welke voorstander durft? Graag een stelling als: "Het is prima dat er met regenachtig weer niet geparkeerd kan worden op de Zeedijk. Geen fietser te zien en nog geen auto ook! Super voor de ondernemers in Blokzijl! Ben benieuwd. Graag niet anoniem...

Wim Sanders - 06-08-2011

De stelling raakt 2 kanten, de poortklok en het parkeren lees ik. Doordat het parkeer beleid aan de havenkolk niet goed wordt toegepast heb ik een ander voorstel wat wellicht tot ieders tevredenheid kan bijdragen. Kennelijk weten de mensen die de paaltjes moeten plaatsen en weghalen nooit hoe laat het is. Voorstel daarom: verplaats de poortklok naar de havenkolk boven op het bord dat aangeeft dat er tussen 11.00 en 17.00 uur niet geparkeerd mag (kan) worden en laat die klok dan op die tijden bv. 50 maal extra slaan. Tis misschien even wennen, maar dan weet iedereen qua parkeerbeleid ook weer hoe laat het is. In de veronderstelling dat de paaltjes dan op tijd worden geplaatst en weggehaald. Te gek voor woorden dat de paaltjes er gewoon 24 uur staan en je niet kunt parkeren. Nog gekker is dat er ook bewoners zijn die zelf een sleutel van de paaltjes hebben en deze naar believen kunnen weghalen of plaatsen wanneer het hun uitkomt. Even voor de goede orde, ik woon naast de kerk in de kerkstraat en hoor de klokken zeer goed, oke ik ben import dus zal er niet over klagen.

S de Jonge - 06-08-2011

Zolang de toren er staat heeft er vanaf het begin een poortklok gehangen. 120 x is veel en zoals je weet (ik heb het je gezegd) wordt er wat aan gedaan. Dit moet ingesteld worden wat niemand uit Blokzijl kan en mag doen. Heb geduld.

A. Bosscher - 04-08-2011

Zijn het er echt 121, zal dit weekend eens mijn wekker zetten en ze allemaal eens gaan tellen! Want doordeweeks hoor ik ze niet. Ik ben toch echt al uit Blokzijl vertrokken ondanks dat de poort volgens de kerk niet openstaat.

Johan Schoppert - 03-08-2011

Nog geen argument gehoord vóór de herrie. Ik kom uit het Groningse dorpje Aduard. Daar was ik geen import maar zou ik ook geen voorstander zijn geweest van een poortbel. Dus zou ik me daar ook hebben afgevraagd wat ervan de lol is. Vroeger bepaalde de kerk of overheid dat we om 8 uur aan het werk moesten en om 9 uur naar bed. Blij dat we nu iets meer vrijheid hebben en daarom wens ik zelf te bepalen wanneer ik wakker wil worden. En heren Hoekstra geloof me; op Kerkstraat 28 en 13 had ik er ook geen last van. Nu op één of andere manier wel. Geluid komt blijkbaar via andere hoek binnen. Alsof er iemand met 2 pannendeksels onder je raam staat te rammen. Voorstel: het hamertje dat op de bel slaat bekleden met tapijt zodat het volume halveert. Iedereen blij. Raar idee? Als Steven me de sleutel van de kerk toevertrouwt ben ik binnen 10 minuten klaar :-). By the way: meestal ben ik allang wakker om 8 uur door kleine kindertjes thuis maar soms.....

Joris Kiestra - 02-08-2011

Jurgen, dat is zeker geen import? Maar dank dat ik mag komen uitleggen waarom Wilders een beetje trekjes heeft die voor Duitsers van boven de 70 bekend voorkomen. Ik lees dat wij klagen. Nee, wij klagen niet maar hebben last van iets wat wij uit de tijd vinden en het nut niet van inzien. Klagen is niet makkelijk, iemand die klaagt stelt zich kwetsbaar op, het resultaat is hier duidelijk zichtbaar. Johan heeft een eigen mening en vraagt via dit klankbord wat anderen daar van vinden. En wat gebeurt er vervolgens…. Volgende week een andere stelling, Wie heeft er nog één. Ben bang dat als dit zo blijft gaan niemand meer zijn mond durft open te doen. En zo waren we weer terug bij hoe wij communiceren in Blokzijl: of stiekem of we houden onze mond wijselijk. Kom, kom Blokzijlers het is de 21e eeuw en daarom is die poortbel een achterlijk ding.

Jurgen - 02-08-2011

Mijn complimenten voor B dat hij nu zijn naam vermeldt. Het ging immers over een Poortbel en niet over het parkeergedrag van de import. En import die trakteren mogen blijven. Mag Joris uitleggen waarom hij géén vriend is van Wilders?

Johan Schoppert - 02-08-2011

Toch nieuwsgierig wat er aan mijn parkeergedrag scheelt. Volgens mij is het parkeerbeid in Blokzijl wéér een andere disccussie. Nog eens voor de flinke anoniempjes hieronder; ik heb het héél goed met de inwoners van Blokzijl voor en vind dat er algemeen beleid gevoerd dient te worden waarbij de meerdeerheid van de bevolking baat heeft en niemand ergens onnodig last van heeft. Dat heet democratie en heeft niets met import te maken. Zonder import kunnen de meeste kleinere plaatsen in Nederland het zowiezo wel vergeten.... Reageren met naam ajb want ik bijt niet.... Kunnen we er onder genot van een borrel of kop koffie eens over praten. Ik trakteer.

Martin hoekstra - 02-08-2011

ik zelf woon er pal onder ... al 27 jaar en et hoord erbij.. zeuren werkt niet! accepteren wel ..! en je komt hier wonen dus dan moet je wel accepteren maar klagen is makkelijker

b.hoekstra - 02-08-2011

ik ben het helemaal eens met oktober.ik woon al dik 30 jaar onder de toren en nog nooit last van gehad ik snap niet waarom mensen daar nu over klagen en joris dat van wilders slaat helemaal nergens op!!!!!!

Joris Kiestra - 01-08-2011

Ik begrijp oktober wel. Weggaan uit Blokzijl, dus import ergens anders worden, valt niet mee. Commentaar is makkelijk als je geen identiteit hebt. Nergens goed en vroeger was alles beter. Ik raad je aan vrienden te wordend met Geert Wilders lekker samen klagen over import.

J. Schoppert - 01-08-2011

Nooit geweten dat ik de naam heb overal commentaar op te hebben. Ben benieuwd waarop nog meer.... Inderdaad vrij laf om je naam niet onder je verhaal te zetten. Bovendien denk ik dat de anoniempjes hieronder zelf niet ongeveer ónder de kerk wonen. Ik heb het bovendien uitsluitend over de 120 keiharde slagen, zeker niet over de normale uurklok want die horen bij een kerk. We leven in een democratisch land dus als de meerderheid voorstander is van de 120 slagen dan leg ik me er volledig bij neer.... Heb echter nog geen goed argument gelezen van een voorstander.

oktober - 01-08-2011

ik heb zeven tien jaar gewoont in blokzijl .mijn naam doet er niet toe ken je toch niet .maar dat import heeft altijd wat te zeuren

Joris Kiestra - 01-08-2011

Anoniem reageren vindt ik niet heel stoer. Wel is het tekenend voor de discussiecultuur in Blokzijl dat wanneer iemand onder eigen naam een mening geeft het niet om de mening gaat maar om hem als persoon onderuit te halen. Het zou mooier zijn om open met elkaar in discussie te gaan dan levert het ook iets op. Nu ontstaat er een wantrouwen omdat je nooit weet wie met een gespleten tong spreekt, daar is Blokzijl te klein voor. Ik ben het eens met oktober dat het op de hei rustiger is. Maar 121 belslagen op hemelsbreed 70 meter van je bed vind ik op rustdagen niet fijn.

b - 31-07-2011

helemaal met oktober eens. sommige mensen hebben overal commentaar op of over. laat ze eerst maar eens naar hun eigen parkeer gedrag kijken!!!!

september - 31-07-2011

ben ik helemaal mee eens oktober sommige mensen hebben overal last van!!en kijken niet naar het parkeer gedrag van hun zelf!!!!

oktober - 30-07-2011

dan moet je op de hei gaan wonen .heb je nergens last van .

Joris Kiestra - 30-07-2011

Helemaal mee eens! Een beetje folklore past wel bij Blokzijl maar het kan echt wel met wat minder slagen en op zondag wil ik niet ongewenst gewekt worden.